Här är min sötnos


Inte konstig man är rädd om henne


En polis vid ungdomsroteln i Stockholm sa: "Det talas om ungdomsproblem i Sverige - men har vi det? NEJ, vi har ett vuxenproblem!". Läs det igen och tänk efter.



Många föräldrar öppnar korsdrag hemma när barnen blir tonåringar. Instruktionen är till många; gå ut, testa dina vingar, undrar du något - hör av dig, sms:a var du är, när du kommer hem, vilka du är med och så vidare. Vi litar på barnen fullt ut. Varför gör vi så???
Vad är ett sms? Jo, ett textmeddelande via mobilen, men från vem?
Jag hade sällskap under en vandring med en pappa som berättade att han hade jättebra kommunikation med sin tonårsdotter. Han litade fullständigt på henne för dom hade alltid kontakt via sms. Under denna vandring utspann sig följande samtal mellan oss:

- Hur är det med din dotter? undrade jag.
- Jo, hon är ju nu 15 år och jag litar fullständigt på henne. Vi har jättebra kontakt och vi pratar med varandra om allt.
- Så skönt!
- Ja det är så bra för hon hör alltid av sig om var hon är, vilka hon är med och vilken tid hon kommer hem.
- Jaha - ringer hon dig?
- Nej, hon skickar sms. Vi brukar sms:a med varandra för att ha kontakt.
- Jaha, så hon skickar sms?
- Ja visst!
- Du, är du säker på det?
- Vad menar du?
- Jo, är du säker på att det är DIN dotter som sms:ar dig?
- Ja det är klart. Det ser jag ju. Hennes nummer visas ju!
Han tittade på mig som om jag var från en annan planet - vad skulle jag säga?
- Men du, är du säker på att det är hon som skriver det sms du får?
- Vad då hon skriver? Vad menar du?
- Säg så här, hon är på fest med sina kompisar och du får ett sms där det står: "Allt bra, är med Lisa och Stina. Kommer klockan 01./Puss". Vad säger att det är hon som skriver?
- Janne, nu måste du förklara dig!
- Jo, vad säger att det är din dotter som skriver. Det kan ju vara så att hon druckit, ligger och mår dåligt, kanske spyr på toa och kompisarna hör när hon får sms. Då skriver Lisa eller någon annan istället och sänder från hennes mobil!!! Har du tänkte på det?
- Ja djä.....! Det har jag inte tänkt på. Janne, jag måste ringa och kolla menar du?
- Ja kanske du skall göra det istället. Det avgör du!
- Det blir så i fortsättningen, det har jag inte tänkt på - dom kan ju lura mig för jag är ju inte alltid vaken när hon kommer hem.
Så kan det vara här i livet. Vi tror så väl om våra ungdomar, vi litar på dom men i dagens samhälle med dagens kommunikationsmöjligheter måste vi vara försiktiga.
Men detta med tiden - får vi inte glömma.
Vi har tid! Vi kan ta oss tid! Vi måste ta oss tid för våra barn och ungdomar.
Vi kan aldrig skylla på tiden - det är inte hållbart och vi lurar oss själva och våra barn om vi gör det.
Så tänk efter, vad kan du göra?
DIN TID KAN GÖRA SKILLNAD!


Kommentarer
Postat av: Ninni

Vilken tur att min son och jag inte har SMS,at utan pratat med varandra!!

Ha en skön helg du med..kram

2008-04-25 @ 21:23:31
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Monica

Ninni samma här! Vi pratar alltid

2008-04-25 @ 22:53:57
URL: http://villmanintesavillmainte.blogg.se
Postat av: Malla

Monica... Klok du är! Precis som du beskrev så går det till. Det har min vackra bonusdotter berättat.. Och min erfarenhet är att föräldrarna nästan alltid är de som är problemet. Inte kidsen!

Keep up the good working!

Pok

Mallavillhatipsbralla

2008-04-25 @ 23:07:37
URL: http://desperatenotwives.blogspot.com
Postat av: Monica

ja det var ju inte jag som skrev det , hitta det på nattvandrarna ;) men jag håller med dom RING RING RING inte sms´s ;)

2008-04-25 @ 23:11:55
URL: http://villmanintesavillmainte.blogg.se
Postat av: Ewa

Jättebra! Nått att tänka på och nått som fler föräldrar borde tänka på. Ett sms är ingen säkerhet.

kram och suss gott!

2008-04-26 @ 00:10:55
URL: http://detstoraidetlilla.blogspot.com/
Postat av: Annelie

Min dotter sms:ar och jag ringer upp. Då vet jag när hon vill tala med mig. Vill jag nå henne så ringer jag givetvis direkt. Jag tycker också att man måste samtala med varandra
oralt och inte genom den skrivna texten.
Mycket bra inlägg tycker jag =)
Ha en fin kväll. Härhemma lyser kvällssolen fortfarande fint/kram

2008-04-26 @ 19:35:54
URL: http://rospinglan.blogg.se/
Postat av: Mona

Du är en bra mamma du. För du BRYR dig!

2008-04-26 @ 21:36:12
URL: http://www.monasuniversum.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0