Lång fredag

När man var liten kändes denna dag verkligen så hiiiimla lååång , jag tycket den aldrig tog slut!
Nu i "vuxen ålder" vill jag bara att tiden ska stanna ,
Så jag hoppas på den längsta lååååååååångfredagen i hela mitt liv, kommer idag!!



Text lånad från Nordiska museet & Wikipedia

Långfredagen är en dag som långt fram i tiden varit präglad av stor stillhet och tystnad. Långfredagen är den stora sorgens dag, Jesu dödsdag. Sorgen markerades genom att inga onödiga sysslor fick utföras. Man åt enkelt och barnen fick inte leka. Stämningen var tung och tryckande. Affärer och restauranger var stängda. Ända fram till 1969 var alla offentliga nöjestillställningar under långfredagen förbjudna.


Förr i Sverige skulle långfredag vara en "långtråkig" dag, då man skulle vara lugn och tänka på Jesus. Sveriges Radio spelade psalmer, men inte pop och rock. Även icke-troende märkte av detta, då förbud mot allmänna nöjestillställningar rådde fram till 1969, och affärerna var stängda
Först ska jag börja med att städa ;)



Kommentarer
Postat av: grannfrun

samma känsla här när jag var barn=)
Det är väl inte M`påskägg som figuren springer med på bilden=) hahaha!
Jag ska gömma annica´s påskägg. Det är en gammal tradition jag vill hon ska föra vidare sen- om man nån gång blir mormor i framtiden=)
Men idag ska jag jobba. Ha en skön långfredag med familjen./Puss i påsk.

2008-03-21 @ 09:36:25
Postat av: Anonym

mohahahaha nä inte M´s påskägg hahaha ;)
Va duktig du är , kanske borde göra det jag med,men hon ska få påskpeng istället!
Funderar kanske det var dumt? hmmm
ha en skön långfredag du med . puss i påsk ;)
du ?gick det ingen vidare med det där?

2008-03-21 @ 09:43:56
Postat av: Monica

mohahahaha nä inte M´s påskägg hahaha ;)
Va duktig du är , kanske borde göra det jag med,men hon ska få påskpeng istället!
Funderar kanske det var dumt? hmmm
ha en skön långfredag du med . puss i påsk ;)
du ?gick det ingen vidare med det där?

2008-03-21 @ 09:45:19
URL: http://villmanintesavillmainte.blogg.se
Postat av: Ninni

När man var barn så var låångfredan så tråkig! Inte så att vi inte fick leka eller så, men man väntade ju på Påskafton och allt godis!

Jo visst har jag en fulladdad I-Pod så vad klagar jag för...haha!
Puss i påsk

2008-03-21 @ 09:52:30
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Monica

Ninni ; ja det var väl så att man längtade efter detta ägget hahaha därför blir lååååångfredag;)
Näää du ska inte klaga , hahaha

2008-03-21 @ 09:58:27
URL: http://villmanintesavillmainte.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0